Програма Intel „Шлях до успіху”, створена корпорацією «Intel» у
співробітництві з національними освітніми урядовими організаціями різних
країн, упроваджується в Україні з березня 2009 року. Ця програма
покликана розвивати та стимулювати навички мислення, що є актуальним для
молоді у ХХІ столітті, та впроваджувати новітні інформаційні технології
шляхом навчання в освітніх громадах. Програма Intel® „Шлях
до успіху” є частиною освітньої ініціативи Intel „Інновації в освіті”,
що спрямована на те, щоби спільно з відповідальними діячами освіти та
світовими державними лідерами нести дух інновацій у процес навчання й
допомагати сьогоднішнім учням стати успішними в сучасній економіці, яку
ще називають «економікою знань». На сьогодні програма Intel® „Шлях до успіху” складається із трьох курсів: Програму Intel® „Шлях
до успіху” схвалено для використання в загальноосвітніх навчальних
закладах комісією науково-методичної ради з питань освіти Міністерства
освіти і науки України (Лист про присвоєння грифа Міністерством освіти і
науки України від 15. 07. 09 р. № 1.4/18-2821). Програму адаптовано до
Державних освітніх стандартів України та навчальних програм.
Упровадження програми передбачене за рахунок варіативної частини
навчальних планів, годин гурткової роботи, під час проведення навчальної
практики в загальноосвітніх навчальних закладах і закладах позашкільної
освіти. Служба моніторингу програми сформулювала п’ять причин того, чому програму Intel® „Шлях до успіху” слід продовжувати активно впроваджувати у школах України. Причина 1. Уплив програми на формування у школярів навичок, що їм потрібні для успішної діяльності в умовах конкуренції у ХХІ столітті.
Кожне навчальне заняття за програмою Intel® „Шлях до успіху” фасилітатори будують так, щоби в учнів: - вироблялись
навички співпраці ‑ протягом 11-ти занять учні працюють у незмінних
парах, решту шість занять – у малих групах по 3‑5 осіб;
- формувались
уміння працювати з комп’ютерними технологіями ‑ протягом навчання за
програмою учні освоюють такі програмні засоби, як графічний і текстовий
редактори, електронні таблиці, програму підготовки презентацій, систему
пошуку в Інтернеті, технологію Веб 2.0 тощо;
- формувались навички критичного мислення.
Причина 2. Уплив
програми на формування у школярів активної життєвої позиції – розуміння
того, що саме від їхньої діяльності або бездіяльності залежить
вирішення проблем спільноти. Один із курсів програми присвячений
життю у спільноті та вирішенню її проблем (68 % усіх учнів-учасників
програми, а це 2040 школярів у 2012/13 н. р., відвідують саме цей курс).
У підсумковій анкеті фасилітатори відмічають підвищення розуміння
учнями їх приналежності до місцевої спільноти. Причина 3. Позитивний уплив програми на рівень інноваційних процесів у школах-учасницях. Усі
учасники програми ‑ і самі вчителі-фасилітатори, й адміністратори
шкіл-учасниць, й учні та їхні батьки – відмічають суттєвий уплив
програми на навчально-виховний процес. Висновки, зроблені за наслідками
телефонного опитування адміністрації закладів-учасників програми, такі. На
запитання «Як у цілому ви оцінюєте участь вашої школи у програмі?»
отримано такі відповіді: дуже позитивно – 32 %; у цілому позитивно – 54
%; нейтрально – 14 %. Негативні відповіді відсутні. А на запитання «Чи
помітили ви зміни в навчально-виховному процесі школи у зв'язку з її
участю у програмі?» отримано такі відповіді: так – 74 %; важко
відповісти – 10 %; ні – 16 %. Окрім цього за результатами
телефонного інтерв’ювання серед змін у навчально-виховному процесі школи
члени адміністрації відмічають те, що „…прийоми та методи програми
використовуються при вивченні інших предметів; у виховній роботі помітні
зміни в учнях – учні почали думати; клас став більше згуртованим; діти
демонструють свої знання іншим учням школи; діти вчаться бачити проблеми
й вирішувати їх; учителі цікавляться програмою; рівень знань учнів
піднявся; діти замислюються про вибір професії; діти зацікавились
комп’ютером як машиною, що допомагає вчитись; діти зацікавилися
соціальними проектами; підвищилась активність дітей”. Тільки 12 %
із числа опитаних повідомили, що не мають відгуків від батьків, учнів і
вчителів. Решта респондентів відмічають позитивні відгуки про програму.
Причому учасники навчально-виховного процесу не тільки висловлюють їх
усно, а й розміщують на шкільному сайті. Батьки відмічають, що діти
почали замислюватися про майбутню професію, класні керівники
спостерігають покращення стосунків в учнівських колективах, відмічають,
що „…діти стали ініціативніше”, учителі-предметники кажуть, що „учні
не просто грають, а використовують ПК для навчання; покращується
мислення учнів, їхні вміння аналізувати, оцінювати події, явища, дії,
результати”. Один заступник директора повідомив: „Усі вони утворили
спільноту. Заняття із 15-ї до 17-ї години, й батьки переживають, що діти
пізно повертаються додому. Відзначають зайнятість і зацікавленість
учнів”. Зустрічаються й такі відгуки: „Учні хочуть працювати, навчились
виділяти головне; вони зацікавились”. Жодних негативних відгуків про програму респонденти не повідомили. Останнє
запитання, що ставили заступникам/директорам шкіл, стосувалося планів
школи щодо її участі у програмі. Проте адміністрація шкіл занепокоєна
тим, чи будуть виділятись години. Деякі респонденти наводили такі
аргументи про продовження співпраці з курсом програми: „Плюс для школи;
школа має інформаційно-технічний профіль, і участь у програмі доповнює
роботу школи; школа приміська, часто приймаємо гостей, хочемо й повинні
розвиватись, і гріх не використати такі можливості; бачимо практичні
результати роботи, зацікавленість учителя та дітей, бажання класних
керівників продовжувати роботу”. Причина 4. Уплив програми на підвищення рівня професійної майстерності вчителів шкіл. Усі
учасники програми ‑ і самі вчителі-фасилітатори; й адміністратори
навчально-виховних закладів – відмічають суттєве підвищення професійного
та методичного рівня педагогів-учасників програми. Так, у
підсумковій анкеті 76 % фасилітаторів повідомили, що використовують
методи, засвоєні в курсі програми, при викладанні інших предметів. Під
час підбиття підсумків навчання 74 % фасилітаторів відмітили, що вони як
викладачі позитивно змінилися завдяки участі у програмі. Телефонне
опитування заступників директорів шкіл показало, що в переважній
більшості навчальних закладів педагогічні колективи шкіл, члени
методичних об’єднань, батьківська громадськість обізнані з упровадженням
програми у школі. Зазвичай фасилітатори виступають на „педрадах,
нарадах при директорі, міських і районних МО вчителів,
навчально-методичних семінарах, конференціях, батьківських зборах,
фестивалях методичних ідей”. Програма також популяризується на
„семінарах для класних керівників, учнівських лінійках”. 82 %
респонденти відмітили, що помітили зміни, що відбулися з учителем, який
став фасилітатором. Серед змін, що відбулися з учителем-фасилітором,
респонденти відмічають: „…став більш самостійним, ініціативним;
по-іншому стала проводити уроки; стала бачити результат; підвищився
методичний рівень учителя; елементи технології використовує на уроках
біології; стала більш комунікабельною; стала краще виступати; підвищився
фаховий рівень; удосконалив свою методику як фахівець, є прогрес; стала
активною в роботі; уключається в роботу для міста”. В усіх
випадках, коли вчитель-фасилітатор атестувався, його діяльність у
програмі позитивно впливала на результат атестації (кваліфікаційні
категорії або підтвердились, або підвищились без проблем, крім цього,
установлено педагогічні звання). А один заступник директора під час
інтерв’ювання сказав: „Я буду атестуватись наступного року, бо це
обов’язково вплине на підвищення категорії”. Причина 5. Школярі України зацікавлені у програмі. Останньою
п’ятою причиною продовження впровадження програми у школах України є
велике бажання школярів відвідувати заняття й отримувати відчутний
результат від навчання, адже учні одразу використовують набуті знання,
уміння й навички та ще й одержують можливість вносити зміни у власне
життя та життя своєї спільноти. У підсумковій анкеті фасилітатори відмічають велику зацікавленість учнів програмою Intel® „Шлях до успіху. У повідомленнях у численних блогах фасиліторів, присвячених програмі Intel® „Шлях
до успіху”, можна прочитати багато схвальних відгуків учнів про
програму. А найвлучніше ставлення учнів до програми прозвучало одного
разу у школі № 168 м. Києва: на пропозицію вчителя-фасилітора завершити
роботу, бо вже давно вийшов час заняття, учні відповіли: „Ларисо
Петрівно! Як ви не розумієте – це потрібно нам не для оцінки, це
потрібно для нас самих!”. Замість післямови „Курс
мусить жити!” – так лаконічно та влучно написав у своїй підсумковій
анкеті один фасилітатор. Основні причини для цього викладені вище. А
узагальнити все вищесказане можна однією фразою: якщо ви дійсно хочете
впроваджувати в навчально-виховний процес компетентнісний підхід та
особистісно зорієнтовані технології – залучайтесь до програми Intel® „Шлях
до успіху”, бо в ній є й сучасне навчання (навчання співпраці,
критичного мислення та комп’ютерних технологій), і моральне виховання
(навчання учнів будувати власну життєву траєкторію), і потужний розвиток
учнів. Для вчителів у програмі є добре підґрунтя для їхнього
професійного зростання. За матеріалами Освіта.ua
|